“Vijfde generatie al aan de beurt”

Familiebedrijf van De Wal bestaat al 200 jaar. Het is ooit opgericht door oudoom Coop van de Wal, die het bedrijf over deed aan zoon Piet van de Wal. Vervolgens gaf hij het stokje weer over aan zijn zonen Gerard en Loek van de Wal. Piet van de Wal – zoon van Gerard – is de vierde generatie binnen het familiebedrijf, dat altijd in de kern van Oirschot was gevestigd. Daar ging met de verhuizing naar bedrijventerrein De Stad net buiten het centrum verandering in komen. En er kan in de toekomst meer veranderen. Van de Wal – Oirschot wordt op dit moment gerund door algemeen directeur Piet van de Wal en zijn zoon Tim (35) die commercieel directeur is. Met het aantreden van Tim is het familiebedrijf toe aan al weer de vijfde generatie in de 200-jarige geschiedenis.

Tim vertelt: “Veel mensen zeggen nog dat ze ‘even naar Pietje Wal gaan’ als ze onze winkel gaan bezoeken. Dat stamt uit de tijd van mijn overgrootvader die ook Piet heette. Het begon allemaal als kolen- en petroleumhandel en later als handel in ruwe bouwmaterialen. In de loop der tijd is dat uitgegroeid tot het huidige heel diverse onestop-shopping-concept op het gebied van bouwen, verbouwen, wonen, tuin en lifestyle. We zijn er voor de handige doe-het-zelver, aannemers en zzp-ers, maar kunnen alle werkzaamheden desgewenst ook bij de klant thuis uitvoeren. Dat spreekt onze klanten erg aan. Het is een bijzondere formule waar we erg trots op zijn.”

Begonnen als steenkolenhandel

Van de Wal is al sinds jaar en dag bekend als bouwmaterialenspecialist. Het bedrijf werd ooit opgericht met als kernactiviteit steenkolenhandel. Toen het gebruik van kolen afnam, kwamen er ook andere brandstoffen in het assortiment zoals petroleum en olie. Om het assortiment te verbreden werd er ook gekozen voor bouwmaterialen. Die vormen de laatste decennia de corebusiness van de bouwmaterialenafdeling.

De professional wordt vanaf heden bediend vanuit de nieuwe formule BPG Van de Wal. Overigens kan ook de doe-het-zelver al een aantal jaren terecht bij Van de Wal. Eerst onder de Handy-formule, daarna als Doeland en de laatste jaren onder de naam Multimate Van de Wal. Na Multimate is gekozen om te werken onder de huidige formule, namelijk de Hubo XL formule waar Van de Wal tot op de dag van vandaag deel uitmaakt.

Hubo XL

Het bedrijf PJ Van de Wal & Zonen is onderverdeeld in twee divisies, die ieder ongeveer vijftig procent van de totale omzet voor hun rekening nemen. Op dit moment wordt de doe-het-zelver bediend vanuit de Hubo-formule en de aannemers en ZZP’ers kopen hun materialen bij bouwmaterialenhandel Van de Wal, die wordt beleverd door de 4+ Bouwmaterialen Groep. In de huidige situatie in de kern van Oirschot zitten beide divisies onder een dak. Op de nieuwe locatie gaat dat veranderen. Tim van de Wal: “Op de nieuwe locatie aan de Haven worden de bedrijven gescheiden. De doe-het-zelvers kunnen terecht bij Hubo Van de Wal en de bedrijven melden zich iets verderop bij BPG Van de Wal. De nieuwe formule was voor ons op precies het goede moment gepresenteerd. De implementatie van BPG was dan ook logisch. Zo konden wij het nieuwe pand meteen volgens de nieuwe formule inrichten.’’

Opvallend is dat Multimate plaats maakt voor Hubo. “Een weloverwogen keuze’’, noemt Tim van de Wal het. “Wij stapte over naar Hubo, omdat we in een veel groter pand kwamen en Hubo daarvoor een breder assortiment heeft. Met de komst van Hubo is er bijvoorbeeld ook een grote decoratieve afdeling met behang en verf bijgekomen genaamd Decorette Van de Wal. Bij Doeland kon dat alleen kleinschalig.”

Oprichting 4+

De oorsprong van het familiebedrijf ligt in de bouwmaterialen. Piet van de Wal is zoals gezegd vanaf de oprichting betrokken bij 4+ Bouwmaterialen Groep. Piet van de Wal: “Ik was niet een van de vier initiatiefnemers, maar heb me meteen daarna aangesloten. Ik sta dus mede voor de ‘+’. Destijds waren er niet veel inkooporganisaties. Het initiatief om gezamenlijk in te kopen, sprak me aan. Vandaar dat ik er meteen in mee ben gegaan. We zijn heel eenvoudig begonnen. Ieder lid kocht een bepaald product in. Geleidelijk groeide de inkoop, waardoor het op een bepaald moment nodig werd om meer structuur aan te brengen. Het was ook nodig om een professionaliseringsslag door te voeren. Dat is gebeurd met het resultaat dat er nu een gezonde inkooporganisatie staat. Overigens had die kleinschaligheid van de eerste jaren ook wel zijn charme. We vergaderden bij de leden aan de keukentafel of in de huiskamer. Heel leuk!’’

Van de Wal heeft nooit overwogen zich los te koppen van 4+. “Zeker niet” , klinkt Piet van de Wal stellig. “Het biedt ons veel voordelen. Niet alleen de gezamenlijke inkoop, maar ook het regelmatige contact met branchegenoten waarmee je ervaringen uitwisselt vind ik belangrijk. Daarbij kent 4+ nog de menselijke maat. Hoe groter de organisatie wordt, hoe moeilijker dat wordt.’’